Αττική Περιβάλλον SOS

Ιστολόγιο της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης "Αττική Περιβάλλον SOS"

Α Θ Η Ν Α – Α Τ Τ Ι Κ Η

leave a comment »

ΜΙΑ  ΜΙΚΡΗ  ΙΣΤΟΡΙΚΗ  ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Η Αθήνα βρίσκεται σε γεωγραφικό πλάτος 370 – 58΄ – 20,1΄΄ και μήκος 230  – 42΄ – 58,815΄΄ ανατολικώς του Greenwich.

Untitled-13

Το σημείο που έχει επιλεγεί για την γεωγραφική μέτρηση της Αθήνας είναι ένα μαρμάρινο γεωδαιτικό βάθρο εμπρός από το αστεροσκοπείο Αθηνών και απέχει περίπου 5 χιλ. από τη θάλασσα, στο κοντινότερο του σημείο.
Η Αθήνα περικλείεται περιμετρικά από βουνά, την Πάρνηθα (1.410 μ.), την Πεντέλη (1.109 μ.), τον Υμηττό (1.027 μ.) και στην ευρύτερη περιοχή της, στην Αττική υπάρχουν
Β.Δ ο Κιθαιρώνας (1.411 μ.) και Νότια τα βουνά του Λαυρίου, εκ των οποίων το Κερατοβούνι (650 μ.) είναι το υψηλότερο.
Μέσα λοιπόν στο λεκανοπέδιο υπάρχει το μικρό βουνό του Αιγάλεω (468 μ.) και σειρά διάσπαρτων λόφων. Τα Τουρκοβούνια, Ο Λυκαβηττός, ο Στρέφης, ο Αρδηττός, και τέλος ο λόφος της Σικελίας, περίπου 80 μ.
Μεταξύ των βουνών σχηματίζονται και 4 πεδιάδες. Η μεγαλύτερη είναι των Αθηνών με 220 τετ. χιλιόμετρα, των Μεσογείων 145 τ.χ. της Ελευσίνας 100 τ.χ. και η μικρότερη η πεδιάδα του Μαραθώνα 28 τ.χ.
Πηγάζοντας από τα βουνά και διασχίζοντας την πεδιάδα των Αθηνών, υπάρχουν δύο ποταμοί – χείμαρροι γνωστοί σε όλους μας. Ο Κηφισός που πηγάζει από την Πάρνηθα και εκβράζει στον Φαληρικό κόλπο, και ο Ιλισός που πήγαζε από τον Υμηττό και χανόταν και αυτός στον Κηφισό.
Ένας άλλος μικρότερος ποταμός, υπόγειος στο μεγαλύτερο μέρος του, αλλά με άφθονα
νερά τότε ήταν ο ΗΡΙΔΑΝΟΣ, χωρίς να είναι γνωστή πλήρως η διαδρομή του. Εχύνετο και αυτός στον ΙΛΙΣΟ. Αυτός ο ποταμός επιλέχθηκε κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους για να μετατραπεί σε υπόνομο της πόλης.
Τέλος, την πεδιάδα των Αθηνών διέσχιζαν 300 περίπου χείμαρροι, που σχεδόν όλους τους έχουμε καταπατήσει με τις γνωστές ακόμα και σήμερα συνέπειες. Από την αρχαιότητα μας είναι γνωστοί δύο μεγάλοι χείμαρροι, ο ΣΚΙΡΩΝ και ο ΚΥΚΛΟΒΟΡΟΣ, όπως μας πληροφορεί ο Παυσανίας.
Ο όποιος απλός μελετητής του κλίματος της Αθήνας και γενικότερα του κλίματος της Ελλάδας, αποκλείεται να μην σταθεί με προσοχή και ευλάβεια μπροστά σε δύο κλασικά έργα: Το βιβλίο του Δημ. ΑΙΓΗΝΗΤΟΥ «Το κλίμα της Ελλάδας» 2 τόμ. 1907-8 και του Ηλία ΜΑΡΙΟΛΟΠΟΥΛΟΥ, πάλι με τίτλο «ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ το 1938».
Αναφέρουν λοιπόν και οι δύο για το κλίμα της Αθήνας:
–                «Αυτό που χαρακτηρίζει την Αττική είναι το εξαίρετο κλίμα της προ παντός των Αθηνών από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι σήμερον», μας λέει ο ΜΑΡΙΟΠΟΥΛΟΣ.
Σημ. 1 Αξίζει να ερευνηθεί πόσο άλλαξε το κλίμα τόσο της Αθήνας αλλά και της Ελλάδας την τελευταία 50ετία.
Σημ. 2 Οι αρχαίοι Αθηναίοι οδηγούμενοι από διάφορες παρατηρήσεις διατυπώνουν ότι η φύση και η γεωλογική διαμόρφωση της Αττικής, μετεβλήθη ριζικά από την καταστρεπτική επίδραση, πλημμύρων όπως μας λέει ο Πλάτων στον Κριτία του.
–                Το έδαφος της Αττικής είναι ξηρό και λεπτό  λεπτογαίων το αποκαλεί ο Θουκυδίδης στον Στράβωνα 25-VIII-1,2.
–                 Ο ουρανός της Αττικής εφημίζετο για την διαύγειά του (Αττικός ουρανός). «Ενώ σήμερα τα πουλιά πέφτουν νεκρά στον υψικάμινο», μας λέει ο Ν. ΓΚΑΤΣΟΣ.
–                 Οι ηλιοφεγείς ημέρες της Αττικής είναι 122, ενώ οι ανήλιες 17, στις υπόλοιπες ο ήλιος φωτίζει την πόλη κατά μεγάλα διαστήματα της ημέρας.
–                 Η μέση θερμοκρασία του αέρα είναι 17ο, 8 με μέση θερμοκρασία ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 90,  και η μέση τον ΙΟΥΛΙΟ 270,2.
–                 Η ετήσια μέση υγρασία είναι, 61 βαθμούς με μέση σχετική υγρασία το καλοκαίρι 48 βαθμούς και τον χειμώνα 72 βαθμούς.
Σήμερα η Αττική χαρακτηρίζεται ως γυμνή και άνυδρος χώρα. Παρ’ όλα αυτά περιλαμβάνει εκτάσεις που την καλύπτουν, έλατα στα υψηλά ορεινά και πεύκα στα χαμηλά. Από τις ποικιλίες των πεύκων αυτή η οποία επεκράτησε μέχρι σήμερα είναι η ΜΑΥΡΗ ΧΑΛΕΠΙΟΣ ΠΕΥΚΗ. Όμως το σπουδαιότερο καρποφόρο δένδρο της Αττικής είναι η ελιά από τους αρχαίους χρόνους μέχρι σήμερα.
Κατά το 1800 η Αθήνα ήταν ένα μεγάλο χωριό και ο Πειραιάς ένας μικρός συνοικισμός σαν επίνειο.
Διοικητής της περιοχής ήταν, ο σκληρός και πονηρός Βοεβόδας Χατζή Αλή Χασέκης, ο οποίος διέμενε στην Ιερά Οδό, στο ύψος που βρίσκεται το Γεωπονικού Πανεπιστημίου.
Ακόμη και σήμερα υπάρχει η βρύση του Χασέκη μαζί με άλλα ερείπια.
Με την έκρηξη – κήρυξη της επανάστασης το 1821, ένα – ένα τα Ελληνικά χωριά και οι πόλεις αρχίζουν να ξεσηκώνονται.
Την εξέγερση στην Αθήνα καταπνίγει ο Ρεσίτ Πασάς Κιουταχής, καταστρέφοντας την πόλη και καίγοντας από τον Ιστορικό Ελαιώνα 150.000 ελαιόδενδρα από το Μενίδι μέχρι το Μοσχάτο.
Στις 3 – 15 Φεβρουαρίου του 1830 υπογράφεται στο Λονδίνο το πρωτόκολλο ανεξαρτησίας της Ελλάδας, και οι Αθηναίοι επιστρέφουν στην πόλη τους από την Αίγινα, τον Πόρο και ιδιαίτερα την Σαλαμίνα, όπου είχαν καταφύγει για να σωθούν από τον Κιουταχή.
Στα 1831 έρχονται στην Αθήνα ο Σταμάτης Κλεάνθης, Αρχιτέκτονας, απόφοιτος της Ακαδημίας Βερολίνου και ο συνάδελφός του, Εδουάρδος Σάουμπερτ, με σκοπό να συντάξουν τον αρχαιολογικό χάρτη της πόλης. Αυτοί οι άνθρωποι, θα σημαδέψουν το μέλλον της πόλης.
Εν τω μεταξύ έχει ξεσπάσει πόλεμος μεταξύ των Ελληνικών πόλεων για το ποια θα ορισθεί πρωτεύουσα του κράτους.
Λίγο αργότερα επιλέγεται η Αθήνα ανάμεσα στην ΚΟΡΙΝΘΟ, ΝΑΥΠΛΙΟ, ΑΡΓΟΣ, ΤΡΙΠΟΛΗ, ΣΥΡΑ (ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ), ΜΕΓΑΡΑ.
Το 1832 οι Κλεάνθης και Σάουμπερτ ολοκληρώνουν την τοπογράφησή τους και τον Μάιο τους δίνεται η εντολή από την Ελληνική Κυβέρνηση να μελετήσουν το σχέδιο για την Νέα Αθήνα.
Στις 31 Μαρτίου 1833 βάσει του πρωτοκόλλου του Λονδίνου, η Τουρκική Φρουρά παραδίδει την Ακρόπολη σε ένα λόχο Βαυαρών.
Στην πόλη της Αθήνας δεν υπάρχει τίποτε, ούτε πέτρα πάνω σε πέτρα, σκεφτείτε την σημερινή Σταδίου να την διασχίζει σ’ όλο το μήκος της ένας χείμαρρος μέχρι το 1858. Ένα μόνο πράγμα υπάρχει στην πόλη, μόνο ένα, τα συμφέροντα των ήδη οικοπεδούχων, που βασίστηκαν στις διχόνοιες των επιστημόνων Ελλήνων και ξένων, στις στραβές και κοντόφθαλμες επιλογές των ξένων Αρχιτεκτόνων, και στην ανεπάρκεια εξουσίας.
Στην πρωτεύουσα έχει εγκατασταθεί πλέον ο Ελέω Θεού Βασιλεύς ΟΘΩΝ, από το Ναύπλιο, ο οποίος στις 29 Ιουνίου 1833 εκδίδει διάταγμα «Περί ανοικοδόμησης της πόλης των Αθηνών».
Το 1835 η Αθήνα είχε πληθυσμό περίπου 4.000 ανθρώπων και το 1845 φτάνει περίπου τις 40.000 χιλιάδες, χωρίς να μετρηθούν οι στρατιώτες της φρουράς. Η αγορά γης παίρνει τα ύψη.
Το σχέδιο των Κλεάνθη, Σάουμπερτ είναι σχεδόν ιδανικό. Χονδρικά προβλέπει ένα τρίγωνο με τρεις γωνίες Σύνταγμα, Κεραμικός, Ομόνοια και έναν κάθετο δρόμο, την Αθηνάς, η οποία έβγαζε στους πρόποδες της Ακρόπολη. Δημιουργώντας δύο μικρότερα τρίγωνα.
Στην Αθήνα όμως εξακολουθούν να καταφθάνουν Αρχιτέκτονες, Πολεοδόμοι, Μηχανικοί, οι οποίοι επιχειρούν και ανατρέπουν βασικές παραμέτρους του σχεδίου ΚΛΕΑΝΘΗ – ΣΑΟΥΜΠΕΡΤ.
Ακόμη και σήμερα διασώζονται πληθώρα σχεδίων της πόλης των Αθηνών αρκετών μελετητών.
Οι ιδιοκτήτες οργανώνονται και πετυχαίνουν ουσιαστικές αλλαγές στο σχέδιο. Για παράδειγμα οι ιδιοκτήτες Σταμάτης Δεκόζης Βούρος και Γ. Αφθονίδης πετυχαίνουν να πάρουν 22 μέτρα σε βάρος των ελεύθερων ακάλυπτων χώρων της οδού Σταδίου, από το βουλεβάρτο που αρχικά είχε σχεδιαστεί.
Η οδός Αθηνάς μικραίνει από το αρχικό σχέδιο στα 20 μέτρα, όπως είναι και σήμερα, από τα        40   που προβλέπετο.
Σταδίου και η Πειραιώς καταλήγουν στα 20 μέτρα από τα 22.
Η Αιόλου και άλλες οδοί από 15 μέτρα γίνονται 12.
Στις 6-2-1835 υπογράφεται το διάταγμα «περί αδειών οικοδομικής» και στις 9-4-1835 το διάταγμα περί «Υγιεινής οικοδομής πόλεων και χωριών», ενώ θεσπίζονται ειδικές διατάξεις για τις οδούς: ΕΡΜΟΥ, ΑΙΟΛΟΥ, ΣΤΑΔΙΟΥ, πλατεία ΟΘΩΝΟΣ (ΟΜΟΝΟΙΑ), Λεωφ. ΠΡΟΑΣΤΙΩΝ (Εμμ. Μπενάκη), κ.α.
Η ανοικοδόμηση λαμβάνει τεράστια έξαρση, επειδή δεν αρκούν οι Αθηναίοι χτίστες. Έρχονται τεχνίτες και εργάτες από τις Κυκλάδες, τις Σποράδες, καθώς και αρκετοί Μαλτέζοι τεχνίτες.
Η κυβέρνηση προσπαθεί και πετυχαίνει,  να περιορίσει την Πλατεία Συντάγματος μέχρι του ύψους Σταδίου – Φιλελλήνων. Ο Υπ. Εσωτερικών Α. ΛΟΝΤΟΣ ετοιμάζει σχετικό διάταγμα τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου, όπου τελικά ο ΟΘΩΝ αρνείται να το υπογράψει. Επρόκειτο για χαριστική ενέργεια υπέρ τρίτων ιδιοκτητών, των Δεμέρτα, Ψιακού και του Βαυαρού ΜΑΝ, ο οποίος έγινε βαθύπλουτος ως οικοπεδοφάγος.
Η πρώτη απόπειρα κτηματολογικού σχεδίου έγινε το 1835 από τον υπολοχαγό Στάουφερτ και περιελάμβανε την έκταση από τις παρυφές της Ακρόπολης μέχρι τις οδούς Σταδίου και Πειραιώς. Ο ίδιος ο Στάουφερς, λίγο αργότερα, κατά το 1840 κατηγορήθηκε, ότι από την δημόσια θέση που κατείχε ενθάρρυνε με το αζημίωτο τους ιδιοκτήτες να παραβαίνουν οικοδομικές γραμμές και όρους δόμησης.
Σήμερα, 169 χρόνια μετά, εξακολουθούμε να μην έχουμε εθνικό κτηματολόγιο. ( δασολόγιο και ακταιολόγιο )
Επιβάλλεται επίσης να αναφέρουμε, ότι από τα μολυσμένα και λιμνάζοντα νερά ενσκήπτει  στην Αθήνα επιδημία χολέρας από την οποία προσβάλλεται μεγάλο μέρος του πληθυσμού, μέχρι τις 15 Αυγούστου 1855 υπάρχουν στην πόλη 235 νεκροί.
Το αρχικό σχέδιο του ΚΛΕΑΝΘΗ ΣΑΟΥΜΠΕΡΤ προέβλεπε για την πόλη των Αθηνών 40.000 κατοίκους, σε σχέση πάντα με τον τότε πληθυσμό της χώρας, και στην ανώτατη ανάπτυξη σ’ όλο το λεκανοπέδιο θα μπορούσε ο χώρος να δεχθεί μέχρι 400.000 ψυχές. Μιλάμε γι’ αυτό το λεκανοπέδιο, όπου σήμερα αναπνέουν, ζουν και εργάζονται περίπου 4 εκατομμύρια άνθρωποι.
Από το 1850 αρχίζει η βιομηχανική ανάπτυξη της Αθήνας από την πλατεία Βάθης και τον Κεραμικό μέχρι τον Πειραιά. Η ανάπτυξη γίνεται παράλληλα και μέσα στον Ελαιώνα, όπου συνεχώς μειώνεται, και σε λίγο καιρό από σήμερα θα μειωθεί ακόμη περισσότερο.
Προϋπήρχαν βέβαια αρκετές μικροβιοτεχνίες, και εκ των πραγμάτων ακμάζουν αυτές που έχουν σχέση με την οικοδομική. Από τα πρώτα μεγάλα εργοστάσια της Αθήνας ενδεικτικά αναφέρω το μεγάλο εργοστάσιο, το ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟ, που έδωσε το όνομά του στην περιοχή και που δυστυχώς δεν υπάρχει σήμερα, – εκεί υπήρχε και το Δημόσιο Σήμα της πόλης των Αθηνών – το ΓΚΑΖΙ και που λειτούργησε το 1862 και λίγο αργότερα το ΠΙΛ-ΠΟΥΛ, το σημερινό κτίριο του Πουλόπουλου ή Μελίνα Μερκούρη.
Στα 1856 και 1858 διαπλατύνονται 30 δρόμοι από 2,5 σε 6 μέτρα και από 5 σε 8 μέτρα αντίστοιχα. Οι περισσότεροι από αυτούς τους δρόμους βρίσκονται στην περιοχή του ΨΥΡΡΗ,  έτσι όμως δεν έχουν σχεδόν τίποτε να προσφέρουν, στους οδικούς άξονες της πόλης.
Προσπάθειες αναδάσωσης της πόλης είχαμε αρκετές. Από αυτές ξεχωρίζουμε αυτήν της Βασίλισσας Αμαλίας μαζί με τον γεωπόνο Φρ. ΣΜΙΘ, για την δημιουργία του βασιλικού τότε, εθνικού κήπου σήμερα, βεβαίως και την αμέριστη συμβολή της Ανωτάτης Γεωπονικής Σχολής.
Της Βασιλίσσης ΟΛΓΑΣ, αλλά κυρίως την προσπάθεια του Φωκίωνα Νέγρη το 1898 μαζί με τον δασολόγο Σάμιο, που μαζί με τη ΦΙΛΟΔΑΣΙΚΗ ΕΝΩΣΗ που ιδρύθηκε το 1899, φύτευσαν στην Αθήνα περισσότερα από 300.000 δένδρα.
Μέχρι το 1900 το ύψος των οικοδομών ήταν μέχρι 14 μέτρα, και κάθε όροφος όχι λιγότερο από 4 μέτρα, στα 1922 το ύψος αυξάνει στα 26 μέτρα.
Τέλος η πρώτη 7όροφη πολυκατοικία της Αθήνας με ΜΠΕΤΟΝ ΑΡΜΕ κατασκευάστηκε το 1917 στην συμβολή των οδών Όθωνος & Φιλελλήνων, ιδιοκτησίας Γιαννάτου.
Η έλλειψη υπονόμων στην Αθήνα κρατά πολλά – πολλά χρόνια και με ημίμετρα προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Από την έλλειψη λοιπόν των υπονόμων, αλλά και από στάσιμων ακάθαρτων νερών, ενσκήπτει στην Αθήνα το 1922 επιδημία Τύφου και το 1926 Δάγκειος πυρετός. Μόλις το 1929 οι υποτυπώδεις υπόνομοι συνδέονται μέσω του Κηφισού με τον Σαρωνικό Κόλπο, που από τότε αρχίζει και η καταστροφή του.
Το εκπληκτικό για την εποχή του θέρετρο της Αθήνας υπήρξε για πολλά – πολλά χρόνια το Φάληρο, στο οποίο έβρισκαν ανάπαυση, δροσιά και διασκέδαση οι Αθηναίοι.
Από το 1917 αρχίζει να παρακμάζει από την μόλυνση της θάλασσας και την ρύπανση της ατμόσφαιρας, οι αιτίες πολλές, όμως η σπουδαιότερη ήταν το χημικό εργοστάσιο που λειτουργούσε στην περιοχή, το διαβόητο ΣΟΥΔΑΝ.
Όμως το σπουδαιότερο πρόβλημα της Αθήνας από τους αρχαίους χρόνους μέχρι και σήμερα είναι το πόσιμο νερό.
Στην αρχή η Αθήνα ξεδιψά από τον ΗΡΙΔΑΝΟ και αργότερα από το ΑΔΡΙΑΝΕΙΟ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟ που πηγάζει από την Πεντέλη, ενώ σχεδόν πάντα υπάρχουν πηγάδια και δημόσιες βρύσες όπου το νερό δίνεται με δελτίο ή μερικές ώρες την ημέρα.
Όσο περνούν τα χρόνια η κατάσταση γίνεται αφόρητη και η κυβέρνηση μέσω της ΟΥΛΕΝ, αφού εισέπραξε ομολογιακό δάνειο 10 εκατ. δολαρίων, κατασκευάστηκε στη θέση ΧΑΡΑΔΡΟΝ στο Μαραθώνα το περίφημο φράγμα που ξεκίνησε το 1926 και τελείωσε τον Μάιο του 1931.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι για πολλά χρόνια δεν υπήρχαν νεκροταφεία στην Αθήνα, έτσι οι νεκροί θάβονταν στους περιβόλους των εκκλησιών.
Στον χώρο τώρα της ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ μέχρι το 1835 υπήρχε ο θεσμός της Δημογεροντίας.
Από το 1835 μέχρι το 1950 υπήρξαν 47 Δημαρχιακές περίοδοι. Μερικές κράτησαν λίγους μήνες αλλά μόνο ο Σπυρίδων Μερκούρης προσέφερε ουσιαστικό έργο στην πόλη, αφού υπήρξε Δήμαρχος από το 1899-1914 και από το 1929-1934.
Κατά τα άλλα από τότε μέχρι σήμερα η Τ. Α. εκδίδει πιστοποιητικά και προσπαθεί να μαζέψει τα σκουπίδια. κ. α.
Προσωπικά θεωρώ ως καλύτερη δεκαετία της Αθήνας την περίοδο από το 1895 έως το 1905.   Σ’ αυτά τα χρόνια έγιναν οι πρώτοι Ολυμπιακοί αγώνες το 1896, λειτούργησε το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής Ηλεκτρικού ρεύματος παράλληλα με το εργοστάσιο του Αεριόφωτος και σχεδόν αναδασώθηκε η πόλη της Αθήνας.
Πάντως είναι απορίας άξιο για το πώς επιζήσαμε στην Σαρανταετία 1910-1950 με τους απελευθερωτικούς πολέμους του 1912 – 13. Με την καταστροφή της Σμύρνης το 1922, όπου η Αθήνα στην πλέον ακατάλληλη στιγμή δέχεται το κύμα των 125.000 προσφύγων, με δύο παγκόσμιους πολέμους, με την Γερμανό-ιταλική κατοχή και με τον εμφύλιο που με το τέλος του ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού της επαρχίας κυνηγημένος έρχεται να κρυφτεί στην ανωνυμία της πόλης των Αθηνών.
Η συνέχεια είναι γνωστή, μετά από λίγο χρόνο, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, αναλαμβάνει το Υπουργείο Δημοσίων Έργων και στην συνέχεια την πρωθυπουργία, όπου ξεκινά ο νέος κύκλος της αυθαίρετης δόμησης, χωρίς τον παραμικρό σχεδιασμό.
ΚΩΣΤΑΣ   ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

Written by attikipersos

Νοέμβριος 1, 2009 στις 6:59 μμ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: